جشنواره فانوس یی پنگ (Yi Peng Lantern Festival) | تایلند (Thailand)

جشنواره معروف یی پِنگ (Yi Peng) و لوی کراتونگ (Loy Krathong) نمایشی جادویی است که هزاران نفر از مردم برای فرستادن خوم لوی (khom loi) یا همان فانوس های روشن به آسمان شب دور هم جمع می ‌شوند تا آن را برپا کنند. قبل از این صحنه‌ تماشایی فوق العاده، برنامه های شاد و آرامش بخشی توسط راهب ها اجرا می شود که می توان به خواندن سرودهایی خاص روی صحنه اشاره کرد.

حتما بخوانید: برترین جاذبه های گردشگری جزیره پوکت تایلند (Phuket Island) 

 

 

فستیوال فانوس چطور برگزار می شود؟

در این مراسم تایلندی (Thai)، شرکت کنندگان، کراتونگ ها (krathong) (قایق های کوچک شناور ساخته شده از ساقه‌ موز و تزیین شده با دود، گل و شمع) را در رودخانه یا برکه ها رها می کنند که منظره‌ تاثیرگذار آن را کمتر می‌توان در نقاط دیگر جهان یافت.

کراتونگ ها (krathong)

کراتونگ ها (krathong) یا همان قایق های کوچک شناور

قایق های کوچک شناور ساخته شده از ساقه‌ موز و تزیین شده با دود، گل و شمع

قایق های کوچک شناور ساخته شده از ساقه‌ موز و تزیین شده با دود، گل و شمع

رها کردن کراتونگ ها (krathong) در رودخانه

رها کردن کراتونگ ها (krathong) در رودخانه

 

در فستیوال فانوس شما چیزهای زیادی می بینید مثل اجرای موسیقی، ملکه‌ زیبایی، رقص های سنتی، مسابقات ساخت فانوس و آتش بازی و غذاهای زیادی که برای خوردن وجود دارد. از آن جایی که جشنواره فانوس یی پنگ (Yi Peng Lantern Festival) یک امر معنوی به حساب می آید، باستانی و مقدس بوده و شما را به آغازی نو دعوت می کند.

ملکه‌ زیبایی در فستیوال فانوس

ملکه‌ زیبایی در فستیوال فانوس

مسابقات ساخت فانوس

ساخت فانوس در جشنواره فانوس تایلند

غذاها در فستیوال فانوس

غذاها در فستیوال فانوس

 

مفهوم یی پنگ (Yi Peng) و لوی کراتونگ (Loy Krathong)

ریشه جشنواره‌ نور یی پنگ (Yi Peng) و لوی کراتونگ (Loy Krathong) به سنت های براهمایی برمی گردد. اما بودایی ها بعدها آن را به راهی برای احترام به شاهزاده سیدارتا گوتاما (Prince Siddhartha Gautama) – بودا تبدیل کردند.

جشنواره‌ نور یی پنگ (Yi Peng) و لوی کراتونگ (Loy Krathong)

 

برای بودایی ها، شرکت در این جشن اهمیت زیادی دارد چرا که به آن به عنوان زمانی برای بازتاب و خروج انرژی های منفی انسان نگاه می کنند. شعله های آتش و چراغ سوسو کنان، در فستیوال فانوس یی پنگ (Yi Peng) نماد ستایش بوداست، عده ای هم آن را نمادی برای احترام به خدای آب هندو، فرا مائی خونخا (Phra Mae Khongkha) می دانند.

جشنواره فانوس نماد احترام به بودا

 

نظر شرکت کنندگان درباره فستیوال فانوس (Yi Peng)

یکی از شرکت کنندگان از تجربه های دیدنی و جذاب خود در وبلاگش می نویسد: "در جشنواره فانوس خیلی زود فضای تاریک که وجود داشت با چیزهای شگفت انگیزی پر شد که تا به حال ندیده بودم. من با افسوس به عکس هایی که دو سال پیش از این مراسم گرفته بودم نگاه می کنم، حضور در آنجا صد برابر بهتر از هر عکسی است. شور و هیجان و شادی آن وصف ناپذیر بود. سوسوی درخشش ده ها هزار فانوس معلق در آسمان در چهره تماشاچیان دیده می شد... این مراسم کاملا جادویی بود."

مطلب پیشنهادی: راهنمای کامل اخذ ویزای تایلند و مدارک مورد نیاز 

فستیوال فانوس (Yi Peng)

 

فانوس های جشنواره فانوس به کجا می روند؟

از آن جایی که فانوس هایی که بالا می روند باید پایین هم بیایند، مواد سوختنی این فانوس ها حدودا 10 دقیقه می سوزند و بعد فانوس ها در محلی نزدیک به همان جایی که بالا رفته‌اند، به آرامی به زمین برمی گردند، جالب اینجاست که عملیات پاکسازی گسترده‌ای بعد از آن انجام می شود. خوشبختانه، اکثر فانوس ها از کاغذ خاصی ساخته شده، که می تواند غذای حیوانات گیاه خوار شود و یا بعد از چند باران تجزیه شود.

حتما بخوانید: دیدنی های و جاذبه های گردشگری تایلند را بشناید 

 

کجا و چه زمانی می توان به فستیوال فانوس یی پنگ (Yi Peng) و لوی کراتونگ (Loy Krathong) رفت؟

بزرگ ترین جشنواره یی پنگ (Yi Peng) در نزدیک شمال شهر تایلندی چیانگ مای (Chiang Mai) برپا می شود. چون این شهر پایتخت باستانی پادشاهی سابق لانا (Lanna) بوده که سرچشمه یی پنگ (Yi Peng) است.

دانشگاه مائیجو (MaeJo University)، در خارج چیانگ مای (Chiang Mai)، جایی است که بزرگترین مراسم جشنواره فانوس در آن برگزار می شود تا آتش فانوس ها باعث نا امنی فضای متراکم شهری نشوند. در این جشنواره مترجم هایی هم برای توریست ها وجود دارند که در ازای چند دلار، جشن و مراسم را برای مردم توضیح می دهند.

در منطقه‌ سانسای چیانگ مای (Chiang Mai’s Sansai)، در نزدیکی بنای یادبود سه پادشاه (Three Kings Monument) و تاپائی گیت (Thapae Gate) با تزئیناتی آراسته و در شهر قدیمی (Old Town)، معابد و خانه های تزئین شده با گل و گیاه، شمع و فانوس، کل این منطقه را به محلی شگفت انگیز تبدیل کرده است.

به جز چیانگ مای (Chiang Mai)، جشنواره فانوس لوی کراتونگ (Loy Krathong) به طور همزمان در سراسر تایلند (Thailand) و کشورهای اطراف آن برگزار می شود. ممکن است شما هم مثل بیشتر مسافران نگران پیدا کردن بهترین جا برای دیدن فانوس ها باشید اما نگران نباشید! هرجا که آب هست این مراسم زیبا هم وجود دارد. هر دریاچه، رودخانه، تالاب و چشمه محل خوبی برای به هوا فرستادن فانوس و احترام به بودا است.

جشنواره فانوس لوی کراتونگ (Loy Krathong)

 

توصیه مپگرد برای شرکت در فستیوال فانوس

اگر نمی دانید چه کارهایی باید انجام دهید، بهترین کار این است که به دنبال راهنمایی های یک راهب بروید. اگر یک کراتونگ (فانوس آسمانی) به آب می اندازید، مطمئن شوید که از مواد طبیعی ساخته شده باشد (معمولا مواد گیاهی یا نان) و فومی یا پلاستیکی نباشند که تجزیه نشدنی است و در نهایت باعث آلودگی می شود. یادتان نرود حتما موقع رها کردن قایق یا فانوس آرزو کنید!

توصیه مپگرد برای شرکت در فستیوال فانوس

 

حتما بخوانید: فستیوال های معروف جهان

به این مطلب امتیاز دهید
(7 امتیاز)
جشنواره فانوس یی پنگ (Yi Peng Lantern Festival) | تایلند (Thailand) - 5.0 out of 5 based on 7 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
سمانه قائدی

بلاگر سفر، متخصص دیجیتال مارکتینگ و SEO

کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.

کارناوال ها و فستیوال های جهان