بهترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان

استان اصفهان پر از مقاصد گردشگری منحصربه‌فرد است و چه بخواهید در تاریخ سفر کنید و چه قصد داشته باشید به تماشای طبیعت سرسبز بنشینید یا حتی اگر از کویرنوردی لذت ببرید، بهترین مقاصد برای شما در این استان مهیاست. در ادامه با مقاصد منتخب گردشگری استان اصفهان به لحاظ تاریخی و طبیعی آشنا خواهید شد.

بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی در استان اصفهان

برای اینکه یک گشت‌وگذار به‌یادماندنی در طبیعت استان اصفهان داشته باشید، لازم است ابتدا بهترین مقاصد طبیعت‌گردی را بشناسید. 

  • یکی از بهترین مقاصد برای تفریح در دل طبیعت در استان اصفهان، باغ بهادران است. این منطقه در نزدیکی شهر لنجان و زرین‌‌شهر قرار داشته و تقریبا 60 کیلومتری تا مرکز استان یعنی اصفهان فاصله دارد. حضور بخشی از زاینده‌رود در باغ بهادران جلوه‌ ویژه‌ای به این منطقه بخشیده است. 

از تفریحات این منطقه و به خصوص در کنار رودخانه زیبای زاینده‌رود می‌توان به دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و اسب‌سواری اشاره کرد. 

به طور کلی در این شهر سرسبز می‌توانید به تماشای زاینده‌رود، روستای مورکان، روستای کرچگان، قنات حسین‌آباد و حاجی‌آباد، روستای برنجکان، پارک ساحلی، مجموعه روستاهای چم شامل روستای چم نور، روستای چم طاق، روستای چم یوسف‌علی، روستای چم کهریز و روستای چم علیشاه، آبشار شاهلولاک و چنار صدساله واقع در روستای خشوییه بنشینید.

 

  • شهرستان سمیرم یکی دیگر از مناطق خوش‌آب‌وهوای استان اصفهان است که سالانه طبیعت‌گردان بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این منطقه در بخش جنوبی استان اصفهان واقع شده است و فاصله‌ای 160 کیلومتری با شهر زیبای اصفهان دارد. آبشارهای بسیاری در این منطقه قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به آبشار سمیرم، آبشار بی‌بی سیدان، آبشار آب‌ملخ، آبشار تنگ دناسا، آبشار خفر واقع در روستای خفر و آبشار تقرچه اشاره کرد. 

اگر اهل غارنوردی هستید بازدید از غار دنگزلو، غار پلنگ، غار چهل‌ستون و غار شاه‌آباد می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای شما باشد. از آنجایی که سمیرم یکی از مناطق کوهستانی استان اصفهان است، شما می‌توانید از کوه‌هایی مثل کوه چالقفا نیز بازدید کنید. از دیگر جاذبه‌هایی که در نزدیکی این شهر قرار دارند، می‌توان رود شمس‌آباد و چشمه‌ناز ونک، سد حنا، چشمه خوانسار، رودآباد و سد کمانه را نام برد.

 

  • چادگان یکی از مقاصدی است که هر گردشگر علاقه‌مند به طبیعت حتما باید یک بار هم که شده، از آن بازدید کند. آب‌وهوای مساعد و طبیعت سرسبز از ویژگی‌هایی است که گردشگران را به این منطقه جذب می‌کند. 

چادگان تا مرکز استان یعنی اصفهان 130 کیلومتر فاصله دارد و از جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان به دهکده تفریحی زاینده‌رود، روستای انالوج و دریاچه سد زاینده‌رود اشاره کرد. در منطقه چادگان می‌توانید به قایق‌سواری و ماهی‌گیری بپردازید یا در نزدیکی دریاچه پشت سد زاینده‌رود کمپ برپا کنید.  

 

بهترین مقاصد تاریخ‌گردی در استان اصفهان

  • شهرستان کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد. از جاهای دیدنی کاشان می‌توان به روستای ابیانه، خانه عباسیان، باغ فین، خانه تاریخی طباطبایی‌ها، خانه تاریخی بروجردی‌ها، تپه سیلک، تیمچه امین‌الدوله، مسجد و مدرسه آقابزرگ، بازار کاشان، حمام سلطان امیراحمد، چهارطاقی یا آتشکده نیاسر، مسجد جامع کاشان، آتشکده هارپاک، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، خانه تاریخی عادل کاشان، خانه آل‌یاسین و امامزاده سلطان امیراحمد اشاره کرد.

 

  • یکی دیگر از شهرهای استان اصفهان که پر از دیدنی‌های تاریخی است، مرکز استان است. در شهر اصفهان دیدنی‌های تاریخی‌ همچون میدان نقش‌جهان، عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، پل خواجو، کلیسای وانک، کاخ چهلستون، بازار قیصریه، کلیسای بیت‌اللحم، کاخ هشت‌بهشت، آرامگاه صائب تبریزی، مدرسه چهارباغ، منارجنبان، حمام شیخ بهایی، خانه جواهری، حمام قاضی، برج کبوتر گورت، مزار یوشع پیامبر، خانه ملاباشی یا خانه معتمدی، آتشگاه اصفهان، مسجد حکیم، خانه تاریخی دهدشتی، مناره‌های دارالضیافه، خانه تاریخی زهتاب، خانه تاریخی مشیرالملک، قلعه سارویه، مسجد رحیم‌خان و انگورستان ملک قرار گرفته‌اند و با بازدید از هر کدام از این بنایا وارد یک داستان تاریخی در عهدی دور خواهید شد.

 

برخی دیگر از مقاصد تاریخی استان اصفهان عبارتند از:

  • مسجد جامع نطنز
  • روستای گرمه واقع در خور
  • قنات مزد‌آباد با قدمتی دوهزارساله، قنات وزوان و کاروانسرای مادر شاه در میمه
  • مقبره باباپیر و خانه ابهری در خوانسار
  • ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون، قلعه قمیشلو، باغ ملی، خانه تاریخی نوریان و امامزاده ساره مریم در نجف‌آباد
  • کاروانسرای امین‌آباد و بازار تاریخی واقع در شهرضا
  • نارین قلعه، آب انبار معصوم‌خانی و خانه تاریخی پیرنیا در نائین
  • قلعه قورتان در ورزنه
  • خانه هشت‌بهشت نیری و مسجد جامع زواره
  • خانه سرتیپ سده‌ی در خمینی‌شهر
  • مسجد جامع، دریاچه سد و امامزاده هفده تن گلپایگان
  • ارگ تاریخی گوگد، بازار چاسوق و  تنگ غرقاب واقع در گلپایگان
  • امامزاده آقاعلی‌عباس در نطنز 

 

بهترین مقاصد برای کویرگردی در استان اصفهان

استان اصفهان کویرهای حیرت‌انگیزی را در دل خود جای داده است که از این میان می‌توان به کویر مرنجاب، کویر خور و بیابانک، کویر ابوزیدآباد، کویر چاه‌عروس، کویر فرحزاد، کویر دق‌سرخ، کویر مصر، کویر خارا، کویر چوپونان و کویر ورزنه اشاره کرد. 

کویر مرنجاب در شمال استان واقع شده است و با شهر اصفهان فاصله زیادی دارد. پوشش جانوری کم‌نظیر در کنار تفریحات بسیاری که در منطقه وجود دارد، باعث شده است تا این مقصد یکی از بهترین مقاصد کویرگردی در استان اصفهان باشد. شترسواری، آفرود، تماشای آسمان پرستاره و رصد و موتورسواری از جمله تفریحاتی است که در کویر مرنجاب می‌توان به آن مشغول شد. 

کویر ابوزیدآباد به شهر آران و بیدگل و کاشان نزدیک است. بکر بودن بیشتر نسبت به کویر مرنجاب و وجود امکانات رفاهی و تفریحی باعث شده است تا این کویر مقصد بسیاری از تورهای کویرگردی باشد. ویژگی مثبت دیگر این کویر وجود جاذبه‌های دیدنی‌ همچون شهر زیرزمینی نوش‌آباد، کاروانسرای تاریخی و قلعه کرشاهی در نزدیکی آن است.

هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای می‌تواند در استان اصفهان مقصد مطلوب گردشگری خود را بیابد. اگر به دنبال طبیعت‌گردی و تماشای مناظر بکر هستید، باغ بهادران، سمیرم و چادگان این فرصت را برای شما مهیا می‌کنند. 

اگر از تاریخ لذت می‌برید در جای جای این استان نشانه‌هایی از تاریخ غنی منطقه را خواهید دید. برای بازدی از جاذبه‌های تاریخی حتما سری به شهر اصفهان، کاشان، نجف‌آباد، وزوان، نائین و زواره بزنید و از تماشای کاروانسراها، مساجد و خانه‌های تاریخی لذت ببرید. 

اگر به دنبال کویرگردی در این استان هستید، می‌توانید به کویرهایی مثل ابوزیدآباد، مرنجاب، چاه‌عروس و خارا سری بزنید و به تفریحاتی مثل شترسواری، آفرود و رصد ستارگان مشغول شوید.

 

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد