4 شهر تاریخی مازندران

استان مازندران با مساحتی حدود 24 هزار کیلومتر مربع در شمال ایران و حاشیه دریای خزر، میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران در ایام تعطیلات و آخر هفته ها است.

درباره تاریخ باستانی استان مازندران اطلاع زیادی در دست نیست و اساسا وضع اقلیمی آن اجازه نمی‌دهد ابنیه وآثار معماری پایدار بمانند. در جلگه های ساحلی مازندران آثار معتبری از ادوار قبل از اسلام به دست نیامده و حتی از شهرهای معتبر صدراسلام (دوره‌ پادشاهان طبرستان و دیلم) هم به جز آمل و ساری یادگاری به‌جا نمانده است.

مازندران کنونی در طول تاریخ، شاهد وقایع و اتفاقات فراوان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌است. در اهمیت سرگذشت وقایع تاریخی این استان، کافی است که گفته شود هیچ‌یک از مناطق ایران به اندازه این سرزمین، شاهد رویدادهای تاریخی نبوده‌است.

بر اساس اکتشافات دانشمندان و آثار بدست آمده از باستان شناسی در مناطق هفت تپه، ثابت می کند مازندران بیش از شش هزار سال پیشینه تمدن شهری دارد. مازندران یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های باستان‌شناسی در منطقه خاورمیانه و جهان به شمار رفته و در فرهنگ‌سازی و تمدن شهرنشینی مردم در ایران نقش مهمی را ایفا کرده‌ است.

اگر تمایل دارید به قدیمی ترین سکونتگاه بشر در حاشیه دریای خزر مسافرت کنید، پیشنهاد می کنیم یکی از این چهار شهر زیر را به عنوان مقصدی بکر و تاریخی برای سفر انتخاب کنید.

 

1) ماسوله

ماسوله-تخفیفان

ماسوله قدیم یا «کهنه ماسوله» که در فاصله «هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال» قرار گرفته‌است سکونتگاه اصلی و اولیه ماسوله ای‌ها بوده‌است که اکنون آنچه در این مکان به چشم می‌خورد سنگ دیوار بناهای آن است. اگر به طبیعت علاقه دارید و قصد سفر با تور های طبیعت گردی به ماسوله را دارید، تابستان بهترین فصل برای مسافرت به این شهر است.

ماسوله شهری تاریخی و توریستی است که همچون یک دهکده به نظر می رسد و به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

این شهر جایی است که شما می توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در آن ببینید و در هر گوشه از آن شاهد جاذبه ای تازه و ناب باشید.

 

جالب است بدانید که بافت تاریخی این شهر به عنوان نماینده آثار تاریخی ایران در طرح میراث فرهنگی و گردشگری یونسکو در بین هشت کشور آسیای میانه و هیمالیا شناخته می شود. علاوه بر جاذبه های تاریخی، معماری متفاوت شهری باعث شده گردشگران زیادی به این شهر عزیمت کنند. همچنین تور ماسوله نیز در بین علاقه مندان به سفر گروهی بسیار رونق دارد.

 

2) آمل

سومین شهر پرجمعیت مازندران، به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز یکجانشینی جهان به شمار می رود. آمل از دیرباز به دلیل وجود فرهیختگان و پیشینیان با سابقه دارای مراسم‌های محلی و ملی جالبی است. همچنین آمل از شهرهای باستانی ایران با طبیعت بکر شمال است که بیشترین جاذبه‌های مازندران را به خود اختصاص داده‌ و هر ساله میلیون‌ها گردشگر خارجی و ایرانی از این جاذبه‌ها دیدن می‌کنند.

از جمله جاذبه های تاریخی این شهر می توان به: پل معلق، آرامگاه میر حیدر آملی، شهر قدیم آمل، آتشکده، مسجد جامع آمل، عمارت میر بزرگ، برج هشتل و موزه تاریخ آمل اشاره کرد.

 

3) رامسر

رامسر به دلیل قرارگیری در بین کوه و جنگل و دریا زیبایی منحصر به فردی پیدا کرده و به همین دلیل آن را عروس شهرهای ایران نیز می نامند. برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی باعث شده رامسر سالانه پذیرایی بیش از ده میلیون گردشگر باشد. بسیاری افراد که به دنبال تور داخلی ارزان هستند، این شهر را برای مسافرت با تور انتخاب می کنند. هتل قدیم رامسر، موزه تماشاگه خزر و موزه مردم شناسی رامسر از جمله مکان های تاریخی و دیدنی این شهر به شمار می رود.

 

4) بهشهر

بهشهر را می توان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران معرفی کرد. شبه جزیره میانکاله بهشهر با طبیعتی بکر، محل اسکان پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی در منطقه بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع حیات وحش در جهان به ثبت رسیده‌است.

مهمترین منطقه تاریخی بهشهر را باید گوهرتپه معرفی کرد. انسان‌هایی که در غارهای باستانی مازندران چون غار گمیشان، غار هوتو و غار کمربند زندگی می‌کردند پس از خروج از غار به مرور باعث پیدایش گوهرتپه شدند.

در پایان باید گفت علی رغم اینکه مازندران به شهری ساحلی و جنگلی معروف شده است، اما دارای قدمت تاریخی زیادی است و اتفاقات مهمی در این استان شکل گرفته است.

ارائه اطلاعات در این متن کوتاه برای معرفی جاذبه های تاریخی این شهر کاری غیر ممکن است. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم اگر به تاریخ این شهر که با تاریخ ایران درهم آمیخته علاقه دارید، حتما کتاب های تاریخی را ورق بزنید و مطالعه کنید.

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد