غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف سمنان

سمنان استانی با آب و هوای خشک و بیابانی است که وسط راه های ارتباطی چند شهر مهم است. شاید شما هم وقتی به مشهد می روید از بعضی شهرهایش رد شده باشید؛ اما احتمالا تا بحال وسوسه نشده اید وارد یکی از رستوران ها شوید و غذاهای محلی اش را امتحان کنید.

بعد از خواندن این مقاله مپگرد؛ متوجه می شوید که هر شهر سمنان چه خوراکی های خوشمزه ای دارد و شاید مسافرت چند روزه ای هم با قصد شکم گردی به سمنان رفتید.

مطلب پیشنهادی: دیدنی های سمنان را بشناسید 

 

1) ته چین شهمیرزادی

ته چین شهمیرزادی

شهمیرزاد یکی از قشنگترین شهرهای استان سمنان است که مکان های تفریحی فوق العاده ای دارد. اگر گذارتان به شهمیرزاد افتاد و حسابی شهر و جاذبه هایش را دیدید؛ بعد حتما غذای مخصوص و خوشمزه  این شهر را در رستوران های محلی اش امتحان کنید.

برنج، عدس، سبزی خردشده، گوشت، چغندر، بادمجان، اسفناج، سیب زمینی، پیاز داغ، گرد غوره‏، زعفران و ماست مواد تشکیل دهنده ته چین شهمیرزاد است که کنار هم ترکیب بسیار خوشمزه ای درست می کنند.

 

2) ته چین گرمسار

ته چین گرمسار

سمنانی ها به ته چین علاقه ویژه ای دارند و انواع مختلف این غذا را در شهرهای این استان پیدا خواهید کرد. اما بهترین نوع ته چین که در مراسمی مثل عروسی ها سرو می شود ته چین گرمسار است که در بقیه شهرها هم گاهی درست می شود. ته چین گرمسار از بهترین و مرغوبترین مواد تهیه می شود و بسیار لذیذ است.

این ته چین خوشمزه با برنج، گوشت بره، زعفران، کشمش و ماست درست می شود و طعمی بسیار قوی و دلچسب دارد.

 

3) چرتمه پلو

چرتمه پلو

یکی از خورش های معروف سمنانی ها، چرتمه است که فکر نمی کنم شبیه آن را جایی خورده باشید. غذایی که با جگر تازه درست می شود و خیلی هم چرب و پر کالری است. چرتمه همیشه روی پلو ریخته و خورده می شود.

با کوبیدن جگر سیاه و دنبه و بعد اضافه کردنش به ماست و سیر تازه، این خورش آماده می شود.

مطلب پیشنهادی: معروف ترین غذاهای محلی و سنتی شهرهای مختلف ایران را بشناسید 

 

4) خورش هویج و پسته

خورش هویج و پسته

پسته های دامغان در همه جا معروف است و دور از انتظار نیست که خیلی از غذاهای این خطه؛ با پسته های خوش عطر و بوی دامغان تهیه شوند. یکی از این غذاها، خورش هویج و پسته است که فقط با نگاه کردن به ترکیباتش می توانید متوجه شوید چقدر خوشمزه است.

این خورش خوش رنگ و لعاب سمنانی، با مرغ، هویج؛ خلال پسته؛ زعفران و روغن حیوانی درست می شود و طعم بسیار لذیذ و ترش مزه دارد.

 

5) مانی پلو

مانی پلو

مانی پلو بیشتر در دامغان تهیه می شود و از غذاهاییست که در خانه هر مادربزرگ سمنانی پخته می شود. اگر از کسانی هستید که خیلی گوشت و مرغ دوست ندارید، می توانید این غذا را بدون گوشت هم آماده کنید. مانی پلوی بدون گوشت خیلی وقت ها در دامغان خورده می شود.

برنج، لپه، کشمش پلویی، زرشک، زعفران دم‌کرده، گوشت گوسفند یا فیله گوساله، رشته پلویی مواد تشکیل دهنده این پلو هستند.

 

6) سبزی پلو دامغانی

دامغان، بهشتی برای کسانی است که دنبال تنوع غذایی هستند. غذاهای زیاد و البته خوشمزه ای که در این شهر تهیه می شود؛ هر سلیقه ای را راضی می کند. سبزی پلوی این شهر؛ متفاوت از بقیه سبزی پلوهای است که تا بحال خورده اید و مواد اولیه بیشتری دارد. متاسفانه این سبزی پلوی خوشمزه؛ دیگر مثل سابق بین مردم رواج ندارد.

بادمجان، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، پیاز داغ، زردچوبه، برنج، سبزی خردشده، گرد غوره یا سماق قرمز، زعفران، کدو حلوایی، دارچین، هل، کره و... مواد تشکیل دهنده این غذای خوش عطر و بو هستند.

 

7) تاک پلو

تاک پلو

شاید تا حالا اسم این غذا را هم نشنیده باشید. اما باید بدانید که یکی از خوردنی هایی که اصلا نباید از دست بدهید، همین تاک پلو است. تعریف انگورهای شهر شاهرود را همه شنیده اید. این غذا هم از برگهای درختان تاک این شهر درست می شود و خیلی هم بین اهالی این منطقه پرطرفدار است.

برای تهیه‌ی آن مرغ را همراه با پیاز، پودر لیمو عمانی، سویا سس، پودر خردل، نمک و زعفران مزه‌دار کرده و می‌پزند. پلو نیز همراه برگ موها دم می‌کشد.

مطلب پیشنهادی: دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شاهرود را بشناسید 

 

8) اودو یا آب دوغ خیار

اودو سمنانی

در سمنان به خاطر آب و هوای کویری اش، مصرف لبنیات مخصوصا ماست زیاد است. یکی از غذاهایی که در فصل های گرم سال به شدت طرفدار دارد و در وعده ناهار زیاد خورده می شود؛ اودو یا همان آب دوغ است.

ماست (ترجیحاً ماست تازه) را در کاسه ای می ریزند و مقداری آب به آن اضافه می کنند ، پونۀ خشک شده یا نعناع و خیار نیز به آن اضافه کرده و مصرف می کنند.

 

9) آبگوشت خربزه یا کالک قلیه

آبگوشت خربزه

اسم این غذا خیلی عجیب است و شاید دوست نداشته باشید این غذا را امتحان کنید. آبگوشت خربزه یا در زبان محلی کالک قلیه؛ یکی از غذاهای محلی خود سمنان است و  در بعضی از شهرهای دیگر هم پخته می شود. این آبگوشت شیرین را حتما امتحان کنید؛ قول می دهیم پشیمان نشوید.

خربزه, پياز، نخود, لوبيا و گوشت آبگوشتي مواد تشكيل دهنده اين غذا هستند.

 

 

10) خلال پلو

شاید جذاب ترین و معروفترین غذای سمنان؛ همین خلال پلو باشد که در عروسی ها و مهمانی ها پخته و سرو می شود. قبلا هم اشاره کردیم که پسته در غذاهای این منطقه نقش مهمی دارد و به همین خاطر خلال پلو از غذاهای معروف سمنانی هاست. این غذای اعیانی با کمی تفاوت در کرمانشاه هم پخته می شود.

با استفاده از موادی مانند برنج، گوشت چرخ‌کرده، خلال بادام، خلال پسته، خلال هویج، خلال پرتقال، شکر، زعفران و روغن حیوانی این غذای لذیذ آماده می شود.

 

پیشنهاد ویژه مپگرد در سفر به سمنان

  • استان سمنان مرکز تولید لبنیات، برگه زردآلو و... است. این سوغاتی ها را حتما در سفرتان به سمنان تهیه کنید چون کیفیت عالی و قیمت مناسب دارند.
  • سمنانی ها در مراسم عروسی و عزایشان رسومات جالبی دارند و غذاهای مخصوصی می پزند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر شانسش را داشتید در این مراسم حضور پیدا کنید.
  • بخشی از جمعیت این استان عشایر هستند و به همین خاطر سمنان نان های محلی زیادی دارد که حتما امتحانشان کنید. نان و شیرینی هایی مثل کاک و فتیر و...
به این مطلب امتیاز دهید
(16 امتیاز)
غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف سمنان - 3.6 out of 5 based on 16 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.