غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف شیراز

شیرازی ها به خوش گذرانی و لذت بردن از زندگی معروفند، اگر به شیراز سفر کرده باشید حتما شما هم این موضوع را تایید می کنید. یکی از مهم ترین دلایل خوشگذرانی شیرازی ها غذاها و خوردنی های خیلی خوشمزه ای است که در این شهر زیبا و تاریخی پیدا می شود.

اگر به شیراز بروید و فقط از مکان های تاریخی دیدن کنید و غذاهای محلی شیراز را نچشید؛ قطعا نیمی از لذت شیرازگردی را از دست داده اید. با مپگرد همراه باشید تا خوردنی ها و غذاهای سنتی که نباید در شیراز از دست داد را بشناسید.

 

مطلب پیشنهادی: دیدنی های شیراز را بشناسید 

 

1) کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

معروف ترین غذای شیرازی، کلم پلو است. غذایی که به سفره خیلی از غیر شیرازی ها هم راه پیدا کرده، اما لذت خوردن اصیل ترین نوع آن در شیراز، چیز دیگری است.

کلم پلوی شیرازی، از برنج، کلم قمری، گوشت چرخ کرده و سبزی های معطر تهیه می شود. در شیراز به هر رستورانی که بروید، می توانید برای ناهار این غذای خوشمزه را نوش جان کنید.

 

2) فالوده شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده یا پالوده شیرازی، از جمله خوراکی هایی است که در همه جای ایران پیدا می شود و طرفداران زیادی مخصوصا در تابستان دارد. اما فالوده شیرازی را باید در شیراز بخورید تا مزه اش زیر زبانتان بماند.

فالوده، رشته های نشاسته ای است که با شکر و یخ زیاد آماده می شود و بسته به میل شما، از گلاب، آبلیمو یا عرقیجات دیگر برای طعم دار کردن آن استفاده می شود. اگر در شیراز هوس فالوده کردید، یکراست پشت ارگ کریمخان بروید و از فالوده های تازه و خوشمزه و ارزان قیمت لذت ببرید.

 

3) شکرپلو

شکر پلو شیرازی

غذاهای شیرازی بیشتر شیرین هستند و با برنج پخته می شوند. شکر پلوی شیرازی هر دوی این شرایط را دارد. این غذای لذیذ را حتما در لیست غذاهایتان در سفر به شهر گل و بلبل قرار دهید.

شکر پلو از برنج، شکر، روغن، زعفران، مغز پسته و بادام و خلال نارنگی درست می شود. این غذا در شیراز همیشه با خورش قیمه خورده می شود.

 

4) دوپیازه آلو

دوپیازه آلو شیرازی

دوپیازه آلو یک غذای ساده و خوشمزه شیرازی که شاید غیر شیرازی ها هم با کمی تغییر، آن را بپزند. این غذای خوشمزه و راحت را می توانید در خانه شیرازی ها بخورید و کیف کنید.

برای تهیه دوپیازه آلو، سیب زمینی را بپزید و بعد خرد کرده و با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی، تفت دهید. می توانید قارچ یا دمبه یا گوشت چرخ کرده هم به آن اضافه کنید. خوشمزه، سریع و راحت!

 

5) آش سبزی

آش سبزی شیرازی

اینکه هر شهری آش مخصوص خودش را داشته باشد، موضوع خاصی نیست، اما جالب است بدانید که آش سبزی و نان، از ملزومات یک صبحانه اصیل و خوشمزه شیرازی است.

آش سبزی از سبزی های خوش عطر تهیه می شود و می توانید آن را در بوفه های صبحانه هتل های خوب نوش جان کنید یا به آش فروشی های شهر بروید تا مقداری از آن را برای صبحانه شیرازیتان بخرید.

مطلب پیشنهادی: معروف ترین غذاهای محلی و سنتی شهرهای مختلف ایران را بشناسید 

 

6) قنبرپلو

قنبرپلو شیرازی

قنبرپلوی شیرازی، از جمله غذاهای اصطلاحا مجلسی است که در مراسم ها و مناسبت ها پخته می شود. اسم این غذا به خاطر رنگ تیره آن است. قنبرپلو از خوشمزه ترین غذاهای شیراز است و حتما شما هم بعد ازخوردن آن، با ما هم عقیده می شوید.

قنبر پلو با برنج و گوشت و شیره انگور  و کشمش و گردو و البته رب انار درست می شود و مزه ترش و شیرین دارد. این غذای خوشمزه شیرازی را در بهترین رستوران های شهر بخورید تا لذت بیشتری ببرید.

 

7) کلوچه مسقطی شیرازی

مسقطی

کلوچه مسقطی شیرازی جزو سوغاتی های پرطرفدار شیراز به حساب می آید. دسر خوشمزه و شیرینی که مخصوصا در ماه مبارک رمضان عجیب می چسبد! یادتان باشد برای عزیزانتان حتما چند بسته مسقطی از شیراز بیاورید.

این شیرینی یا حلوا، از نشاسته، هل، گلاب، زعفران و پسته تهیه می شود و بسیار لطیف است. بهترین نوع مسقطی، مسقطی لار یا لارستان است.

 

8) رنگینک

رنگینک شیرازی

این دسر خوشمزه شیرازی هم مثل خیلی از خوردنی های دیگر این شهر، به بقیه نقاط کشور برده شده و در شهرهای دیگر هم پخته و خورده می شود. اما در سفرتان به شیراز، رنگینک پر مغز شیرازی را اصلا از دست ندهید که تفاوت زیادی با رنگینک بقیه شهرها دارد.

رنگینک حلوایی است که با خرماهای محلی مخلوط می شود و رویش هم پر از خلال های پسته و بادام است. این دسر مقوی، در ماه رمضان یک انتخاب عالی است.

 

9) کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو شیرازی

اسم این غذا شاید خیلی جذاب نباشد؛ اما مواد تشکیل دهنده کوفته هلو یا کوفته شیرازی، هیچ ربطی به هلو و مشتقات آن ندارد. بلکه به خاطر اندازه کوفته ها و رنگ سرخ و زردشان به این اسم شناخته می شوند.

کوفته هلو از گوشت، آرد نخودچی و هویج و تخم مرغ درست می شود و تویش را پر از پیاز داغ و زرشک می کنند. بعد هم در سس خوشمزه ای از هویج و گوجه فرنگی و سبزی های معطر و گاهی هم رب انار، پخته می شود.

 

10) دمپخت شیرازی

دمپخت شیرازی

از غذاهای مخصوص فصل زمستان در شیراز که هم خوشمزه و هم راحت است، می شود به دمپخت شیرازی اشاره کرد. غذایی که خوردنش در سرما برای شیرازی ها آن هم با آبگوشت یا آب قلم، مثل یک سنت در آمده است.

برای تهیه دمپخت شیرازی از عدس یا ماش، کلم و هویج نگینی خرد شده به همراه سبزی (تره جعفری شود ترخون و سیر ) استفاده می شود و همراه با برنج این سبزیجات و حبوبات را دم می کنند.

 

پیشنهاد ویژه مپگرد در سفر به شیراز:

  • شیراز و اطراف آن پر از باغ های مرکبات و مخصوصا بهار نارنج است. اگر به شیراز رفتید، حتما از عرقیجات مخصوص این شهر و چای های محلی (بهانارنج یا نسترن و...) هم بخورید.
  • فکر می کنید کنار پلوهای مختلف شیرازی چه چیزی بیشتر از سالاد شیرازی معروف می چسبد؟ سالاد شیرازی در این شهر، با سبزی های معطر و گاهی هم کلم قمری درست می شود و از سالاد شیرازی هایی که تا به حال خورده اید، خیلی خوشمزه تر است.
  • شکر پنیر، حاجی بادام و یوخه، از شیرینی های معروف شیراز است که توصیه می کنیم حتما به عنوان سوغاتی آن ها را تهیه کنید.
به این مطلب امتیاز دهید
(8 امتیاز)
غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف شیراز - 4.5 out of 5 based on 8 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.

1 نظر