غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف اصفهان

احتمالا شما هم شنیده اید که گردشگری و سفر، بدون چشیدن غذاهای بومی هر منطقه، کامل نمی شود. گاهی عمل کردن به این توصیه سخت است، اما بعضی وقتها هم به منطقه ای سفر می کنید که معدنی از خوراکی ها و غذاهای لذیذ و خوشمزه است.

اصفهان یکی از همین مقصدهای گردشگری است که نه تنها مکان های دیدنی زیادی دارد؛ بلکه بهشتی برای گردشگران خوش اشتها به حساب می آید. با مپگرد همراه باشید تا خوشمزه ترین غذاهای اصفهان را بشناسید.

مطلب پیشنهادی: دیدنی های اصفهان را بشناسید 

 

۱) بریان یا بریونی

بریانی اصفهانی

بریان یا بریون، معروف ترین غذای اصفهان ایست که طرفداران زیادی از همه جای کشور دارد. در هر خیابان اصفهان، حداقل یک مغازه بریان فروشی می بینید که اکثرا هم شلوغ هستند .قطعا اولین وعده غذایی که باید در اصفهان تجربه کنید، بریون با سبزی ریحان زیاد  و دوغ محلی است.

بریان؛ گوشت سردست و دنده گوسفند است که با روغن زیاد  و ادویه های مخصوص آماده می شود. اگر قصد داشتید در اصفهان این غذا را بخورید، پیشنهاد مپگرد به شما سر زدن به بریان فروشی اعظم یا شاد است.

 

۲) خورش ماست

 خورش ماست

اگر تا بحال گذرتان به اصفهان نیفتاده باشد، احتمالا فکر می کنید این یک مدل غذاست؛ اما باید بدانید که «خورش ماست» نام یکی از خوشمزه ترین دسرهای اصفهان است که در اکثر مهمانی ها و عروسی ها سرو می شود. 

خورش ماست از گوشت گردن، ماست و زعفران و شکر و خلال بادام تشکیل می شود. این دسر را هم می توانید در رستوران های اصفهان سفارش بدهید و هم ظرف های چند کیلویی از مغازه های مخصوص تهیه کنید. فقط یادتان باشد که مرغوبیت این دسر به سفتی و ترش نبودن آن برمی گردد.

 

۳) هلیم بادنجان

هلیم بادنجان

بیشتر غذاهای اصفهان، به شکل هلیم پخته می شوند. یکی از دلچسب ترین هلیم های اصفهانی؛ «هلیم بادنجان» است که یکی از پرطرفدارترین غذاهای این شهر است و به جای هلیم شیر یا هلیم سفید، در مغازه های هلیم فروشی اصفهان به چشم می خورد.

هلیم بادنجان از گوشت، بادنجان، کشک و گاهی لوبیا تهیه می شود و با پیاز داغ و نعناع داغ زیاد خورده می شود. اگر آشنای اصفهانی ندارید تا این غذا را برایتان بپزد، می توانید در همه هلیم فروشی های شهر و رستوران ها؛ از این غذای خوشمزه بچشید.

 

4) گز

گز اصفهان

این شیرینی خوشمزه و پر طرفدار اصفهانی نیازی به معرفی ندارد. گز به خارج از کشور هم صادر می شود و معروف ترین سوغاتی اصفهان است.

برای تهیه گز از شکر، سفیده تخم مرغ، گلاب و در بهترین حالت، «عصاره گزانگبین» استفاده می شود. معروف ترین نوع گز، گز آردی است که می توانید آن را از فروشگاه های مختلف تهیه کنید.

 

5) سوهان عسلی

سوهان عسلس اصفهان

سوهان عسلی اصفهان، با سوهان هایی که در قم و سایر نقاط فروخته می شود؛ تفاوت دارد. این شیرینی گران قیمت اصطلاحا شیرینی مجلسی اصفهان است و در مناسبت ها و مهمانی های رسمی استفاده می شود.

در این نوع سوهان، بادام، شکر و زعفران، عسل و روغن بکار می رود. برای تزیین روی سوهان عسلی معمولاً از پسته استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی: معروف ترین غذاهای محلی و سنتی شهرهای مختلف ایران را بشناسید 

 

6) فرنی

فرنی اصفهان

خوشمزه ترین میان وعده اصفهانی، «فرنی و شیره» است. دسر شیرین و سفید رنگ بسیار خوشمزه ای که می تواند دل هر غیر اصفهانی را هم ببرد. اصفهانی ها این دسر را با شیره و گاهی هم شکر می خورند.

فرنی اصفهانی از شیر و نشاسته و آرد برنج تشکیل می شود و به هر لبنیات فروشی در اصفهان که سر بزنید، می توانید آن را تهیه کنید. فقط مراقب باشید که فرنی مدت زیادی بیرون یخچال نماند وگرنه خراب می شود.

 

7) دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل

احتمالا فکر می کنید ترکیب شور و شیرین نباید چیز جالبی شود؛ اما «دوغ و گوشفیل» در سراسر اصفهان به عنوان یک میان وعده رواج دارد. کمتر کسی بعد از امتحان این ترکیب؛ آن را دوست نداشته است. شما هم اگر گذارتان به اصفهان افتاد؛ دوغ و گوشفیل را از دست ندهید.

گوشفیل؛ یک نوع شیرینی از خانواده زولبیا و بامیه است که در کنار یک لیوان دوغ خورده می شود. مپگرد پیشنهاد می کند خوردن این عصرانه را در قهوه خانه «چاه حج میرزا» از دست ندهید.

 

8) کباب مشتی

کباب مشتی اصفهان

یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین غذاهای اصفهان، «کباب مشتی» است. غذایی که مادربزرگ های اصفهانی هنوز هم آن را درست می کنند؛ اما متاسفانه در رستوران ها نمی توانید این غذای خوشمزه را پیدا کنید.

کباب مشتی از گوشت چرخ کرده، زردک، شیره و سرکه تهیه می شود و مزه ای ترش و شیرین دارد.

 

9) كاچی هفت دختر (كاچی بی‌بی حور)

کاچی هفت دختر

كاچی هفت دختر، مراسمی است كه در آن كاچی با حضور هفت دختر پخته می ‌شود. فلسفه اين غذا و مراسم با يک افسانه آغاز می شود. اين مراسم در روز سه‌شنبه و در داخل خانه برگزار می شود و زنان اعتقاد دارند كه چشم آسمان نبايد به اين كاچی بيفتد. هم چنين بين افراد غريبه و بيرون از خانه تقسيم نمی شود. مردها و پسران هم نبايد اين كاچی را بخورند.

کاچی شبیه حلواست و با آرد و روغن و نبات پخته می شود که گاهی داخل آن مغزهای پودر شده هم می ریزند. کاچی داغ خورده می شود و حالتی کشدار دارد.

 

10) پولکی

پولکی اصفهانی

«پولکی» در خانه هر اصفهانی پیدا می شود. شیرینی نازک و شکننده ای که به جای قند، همراه با چای مصرف می شود و طعم های متنوعی دارد.

پولکی از آب، شکر، سرکه و طعم دهنده دلخواه(پسته، لیمو عمانی و...) تهیه می شود. این سوغاتی معروف اصفهانی را می‌توانید از گز فروشی ها تهیه کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
(17 امتیاز)
غذاها و خوردنی های محلی و سنتی معروف اصفهان - 4.1 out of 5 based on 17 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.