جشنواره رنگ هولی (Holi) | هند

جشنواره هولی (Holi Festival) یا «جشن رنگ‌ها» از عیدهای رسمی مردم هندوستان (India) است که یک روز پس از ماه فلاگونا (Phalguna)، که ماه آخر هندوها است و تقریباً بین اواخر فوریه و اوایل مارس است برگزار می شود و به جشنواره رنگ (Festival Of Colors) مشهور است.

مطلب پیشنهادی: فستیوال های معروف جهان را بشناسید

 

جشنواره رنگ هولی

هولی (Holi) در حقیقت به معنای عبور از فصل سرد و خشن زمستان به فصل با نشاط و گرم بهار است، مردم در این زمان که مطابق تقویم هندی تعطیل رسمی است، پایان زمستان و آغاز بهار طبیعت را جشن می‌گیرند. در این جشن بر اساس یک سنت قدیمی، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه‌ های مخصوص به سمت هم و اجرای موسیقی و رقص، به سرور و پای‌کوبی می‌پردازند.

در این آیین شاد، همهٔ افراد شرکت می‌کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده‌است. «جشن هولی» از اعیاد مهم مردم هند (India) و نقطهٔ مقابل «جشن دیوالی» است که در آغاز فصل سرما برگزار می شود.

مطلب پیشنهادی: 15 جاذبه گردشگری برتر هند (India) 

 

فستیوال هولی

جشنواره هولی (Holi) نوعی پاس داشت از شخصیت داستانی پراهلاد (Prahlada) به حساب می آید. پراهلاد شاهزاده ای است که به پرستش ویشنو (Vishnu) (خدای بزرگ هنودییان) روی می آورد. پدر و عمه پراهلاد با مذهب جدید او مخالفت می کنند ولی او دست از ایمان خود بر نمی دارد و آنها شاهزاده را در وسط آتش می اندازند ولی پرودگار ویشنو از او محافظت کرده و در کمال تعجب شاهزاده از اتش سالم بیرون می آید.

امروزه بخشی از این مراسم سنتی باقی مانده است از جمله پاشیدن رنگ روشن و آب که در حقیقت نمادی از نور آتش و بهار است. "جشن رنگ ها" فرصتی برای هندوها است تا کمی از قوانین و عرفیات اجتماعی فاصله بگیرند. در این جشن تفاوت های بین فقیر و غنی، مرد و زن، پیر و جوان برداشته می شود.

 

پایکوبی در فستیوال هولی

فستیوال هولی (Holi) یکی از جشنواره های باستانی هندوها است که در بین غیر هندوهای بسیاری از نقاط آسیای جنوبی نیز رواج دارد. در درجه اول در هند، نپال (Nepal) و دیگر مناطق جهان که جمعیت زیادی از نژاد هند در آنجا زندگی می کنند مشاهده می شود. در سال های اخیر این جشنواره به قسمت هایی از شمال اروپا (Europe) و آمریکا (America) به عنوان جشن بهاره گسترش یافته است.

 

رنگ های جشن هولی

جشنواره هولی (Holi) در شب قبل از روز جشن، با روشن کردن آتش و رقص و آواز شروع می شود و صبح روز بعد با پاشیدن رنگ به روی یکدیگر ادامه می یابد. در روز جشن شرکت کنندگان با استفاده از پودر های خشک رنگ و یا تفنگ های آبی حامل رنگ به روی یک دیگر رنگ پاشی می کنند.

 

Holi festival

مرد و زن، کوچک و بزرگ، غنی و فقیر به روی یکدیگر رنگ می پاشند و مناسبات اجتماعی و تفاوت های طبقاتی را کنار می گذارند.  گروهی نیز با طبل و آواز خواندن و رقصیدن در میان جمع به شادی می پردازند. در ادامه مردم با یکدیگر نوشیدنی می نوشند و غذا می خورند.

طبق داستان دیگری هولی (Holi) نام خود را از لرد کریشا (Lord Krishna)، که با دختران روستا شوخی می کرد و آنها را با آب خیس کرده و به آنها رنگ می پاشید گرفته شده است. مراسم سنتی هولی (Holi) بزرگ ترین مراسم در ماسورا (Mathura) است و این مراسم در دهلی نو، 4 ساعت طول می کشد.

 

جشن هولی (Holi) چطور برگزار می شود؟

جشن هولی

در تمام طول روز جشن، مردم چهره یکدیگر را با پودرهای رنگی، رنگ می کنند و به روی یک دیگر آب و رنگ می پاشند و رقص و پایکوبی می کنند. همچنین در این جشن نوشیدنی بهانگ که از گیاه شاهدانه ساخته شده است سرو می شود. 

 

آداب رسوم مخصوص فستیوال هولی (Holi Festival) چیست؟

شب قبل از هولی

در آستانه برگزاری جشن آتشی بزرگ برپا می شود که به سوزاندن هولیکا (Holika) معروف است و در کتاب هندوها نارادا پورانا (Narada Purana) ذکر شده است. مردم در اطراف آتش می چرخند و رقص و پایکوبی می کنند. 

 

 

مطلب پیشنهادی: جشنواره ها، فستیوال ها و کارناوال های آسیا (Asia) را بشناسید
به این مطلب امتیاز دهید
(16 امتیاز)
جشنواره رنگ هولی (Holi) | هند - 5.0 out of 5 based on 16 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
سمانه قائدی

بلاگر سفر، متخصص دیجیتال مارکتینگ و SEO

کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.

1 نظر

کارناوال ها و فستیوال های جهان