مراسم سال نو میلادی در کشورهای امریکای جنوبی

سفر به کشور های آمریکایی برای ما سختی های خاص خود را دارد. طولانی بودن زمان پرواز، هزینه های بالا و اجازه ورود، از مشکلاتی هستند که باعث می شوند کمتر به سفرهای آمریکایی فکر کنیم. اما در کنار همه این مشکلات کشورهای آمریکایی هر کدام با فرهنگ چند ملیتی خود از جذاب ترین مقاصد گردشگری و سفر به شمار می آیند. به خصوص در روز های نزدیک به سال نو که مراسم بزرگ بعضی از آن ها شما را شگفت زده می کند. پس اگر به دنبال مقصدی هیجان انگیز در روزهای شروع سال نو میلادی می گردید، حتما این کشورها را در نظر داشته باشید. با مپگرد همراه باشید.

 

مطلب پیشنهادی: درباره فلسفه و آیین کریسمس بیشتر بدانید 

 

جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

روز سال نو بین برزیلی ها به نام "آنو نووه (Ano Nove)" به معنای سال جدید یا "رویلیون (Revillon)" به معنای جشن معروف است. برزیل (Brazil) که در نیمکره جنوبی کره زمین قرار گرفته است، کریسمس را همیشه در تابستان تجربه می کند و دقیقا مناسب همه کسانی است که عاشق خوش گذرانی هستند. جدا از تعداد زیادی مهمانی پرهیجان، آتش بازی ای که از نیمه شب شروع می شود واقعا دیدنی و حیرت آور است.

جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

در روزهای نزدیک سال نو، هوای برزیل (Brazil) نسبتا گرم است و به همین دلیل در شب شروع سال نو مردم ترجیح می دهند همراه دوستان و خانواده خود به ساحل بروند و در آن جا وقت بگذرانند. در بین آن ها این باور وجود دارد که روشن کردن شمع روی شن های ساحل، انداختن گل های سفید در دریا، تشکر کردن از لِمانیا (Lemanja - Goddess of Sea) و پریدن از روی هفت موج در حالی که برای سال بعد خود آرزو می کنند، همه باعث خوش شانسی و خوش بختی فرد در سال آینده می شود.

2جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

تمام بعد از ظهر روز قبل از شروع سال نو، صرف پایکوبی و جشن گرفتن می شود. یکی از معروف ترین مکان هایی که می توان شب سال نو را در آن گذراند، ساحل کوپاکابانا (Copacabana) است که مسافران از سرتاسر دنیا به آن نقطه می آیند تا مراسم سال نو را آن طور که باید به جشن و شادی بگذرانند. در تمام شب این ساحل با انواع نورها روشن می ماند. غیر از کوپاکابانا (Copacabana) تقریبا همه فضاهای دیگر در برزیل، کوچه ها و ساختمان ها، با چراغ های متنوع روشن می شوند. بخش دیگری از فرهنگ برزیلی این است که جدا از آتش بازی ای که عمومی است، هر کس ترقه های نورانی هم داشته باشد و همین باعث می شود که هر محله هم برای خود آتش بازی داشته باشد.

3جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

رسم مهمانی های برزیلی در سال نو

در شب سال نو همه کلوپ ها، سالن های رقص، رستوران ها و بار ها پر از آدم است. علاوه بر این در شهرهای اصلی تر برزیل (Brazil) تعداد زیادی کنسرت، اجرای موسیقی و نمایش زنده هم برگزار می شود. پرهیجان ترین مهمانی ای که می توان در برزیل (Brazil) پیدا کرد احتمالا در شهر ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro) اتفاق می افتد.

4جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

یکی دیگر از بخش های مهم شب سال نو در برزیل (Brazil)، کارناوال برزیلی سال نو (New year’s Brazilian Carnival) است که در آن تعداد زیادی از مردم در حالی که لباس های رنگی و تجملی پوشیده اند در خیابان ها راه می روند و از خیابان های مختلف عبور می کنند، آواز می خوانند و برای مردم دیگر آرزوهای سال نو می کنند. مرحله بعد هم رقص سامبا (Samba) است که در طول همین کارناوال اجرا می شود و بقیه مردم را هم به رقص می آورد.

5جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

سنت های شب سال نو در برزیل (Brazil)

برزیل (Brazil) هم مثل تمام کشور ها در سال نو آیین و سنت های خاص خود را دارد که هر کدام به نوعی نمادی از جنبه های مثبت در سال آینده هستند. یکی از این سنت ها پوشیدن لباس زیر نو با رنگ های خاص است. هر رنگی نشانه یک چیز است. مثلا رنگ سبز برای سلامتی است و سفید برای صلح و آرامش، رنگ زرد نشانه ثروت است، صورتی برای عشق و بنفش برای الهام جدید است. جدا از این در شب سال نو همه مردم لیاس سفید نو می پوشند که برای آن ها مفهوم موفقیت در سال آینده را دارد.

6جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

در برزیل شام سال نو شامل عدس، ماهی و خوک می شود. عدس را به عنوان نمادی از پول فراوان و ماهی و خوک نشانه ای از پیشرفت در زندگی است در حالی که آن ها خوردن پرندگان یا خرچنگ را مناسب این روز نمی دانند و معتقدند باعث پسرفت در زندگی سال جدید می شود. خوردن هفت دانه انگور و نگه داشتن هسته آن در جیب هم برای یک برزیلی به معنای همراه داشتن پول کافی در سال جدید است.

7جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

جشن ها و مراسم سال نو در آرژانتین (Argentina)

آرژانتین (Argentina) که دومین کشور بزرگ امریکا جنوبی (South America) است، سرزمینی به شمار می آید که در آن مردم ترجیح می دهند به شدت آداب و رسوم و سنت های این کشور را یا به عبارت دقیق تر اعتقادات کاتولیک رومی رعایت کنند.

آرژانتین (Argentina) برای انتقال این آداب و رسوم از نسلی به نسل دیگر، از تاریخ بسیار درازی تلاش کرده است. در واقع هر کس می تواند این موضوع را در جشن های مختلف این کشور حس کند. جشن سال نو هم در این مورد استثنا نیست. در آرژانتین سال نو در روز یک ژانویه جشن گرفته می شود و در بین خودشان به نام "آنو نوئِوه (‘Ano Nuevo)" خوانده می شود. این روز در آرژانتین از تعطیلات عمومی به شمار می آید.

مراسم سال نو در آرژانتین (Argentina)

 

به طور سنتی، جشن های سال نو در آرژانتین شامل خوردن شام در حضور دوستان نزدیک و اعضای خانواده است. یکی از غذا هایی که به طور سنتی در شب سال نو سرو می شود، "پان دولچه د تورون (Pan Dulce de Turron)" است. که غذاییی اصالتا ایتالیاییست و چیزی بین نوقای سفید و نان شیرین است.

2جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

ترقه آتش زدن بخش مهم دیگری از آن است. علاوه بر این ها چند رسم پرطرفدار و جالب دیگر هم هست که معمولا توسط بسیاری از مردم در آرژانتین دنبال می شود. یکی از این رسومات غیر عادی و عجیب این است که با یک چمدان دور تا دور یک خانه بدوند. به اعتقاد آن ها این کار باعث می شود سال پر سفری پیش رو داشته باشند.

خوردن لوبیا در سال نو یکی دیگر از رسم های آنهاست با این باور که در سال آینده یا در همان شغلشان می مانند یا شرایط کاری بهتری به وجود می آید. آرژانتینی ها در روز سال نو عادت دارند که در استخر یا رودخانه یا دریاچه شنا کنند. این رسم از زمان خیلی دور هم  وجود داشته است.

جشن سال نو در آرژانتین با مردمی برگزار می شود که از خانه هایشان بیرون آمده اند تا بخشی از مهمانی هایی باشند که در خیابان ها گرفته شده است. در کنار جشن های خیابانی تقریبا تمام کلوپ ها، هتل ها و هر جای دیگری که قابلیت مهمانی گرفتن داشته باشد، جشن مخصوصی برنامه ریزی می کنند که بخش بزرگی از آن رقص و خوردن و نوشیدن است. در شب سال نو مردم همراه با دوستان و اعضای خانواده مشغول جشن و پایکوبی می شوند و در همین حال منتظر هستند که زنگ ساعت دوازده نیمه شب به صدا در آید. درست ساعت دوازده که می شود هیجان مردم چند برابر می شود و شروع می کنند به آواز خواندن و رقصیدن.

3جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

از بخش های جدا نشدنی جشن سال نو در آرژانتین ترقه بازی است که همه مردم از کوچک و بزرگ در آن شرکت دارند. همه آنها تلاش می کنند تا محله آن ها در لحظه شروع سال نو، دیدنی ترین آتش بازی را داشته باشد. معمولا همه خانواده ها از خانه هایشان بیرون می آیند تا به طرف یکی از جشن ها بروند و در راه هم بخشی از عوامل آتش بازی باشند. تقریبا تا طلوع آفتاب روز بعد آتش بازی ها به راه است و مردم هم در حال خوردن و نوشیدن و رقصیدن هستند.

4جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

اکثر جمعیت آرژانتین پیرو آیین کلیسای کاتولیک روم هستند. در صبح روز سال نو ترجیح می دهند به کلیسا ها بروند و در آن برای آرامش، شادی و موفقیت در سال جدید دعا می کنند. در بعد از ظهر هم زمان خود را به پیک نیک رفتن و شنا و دورهمی های خانوادگی می گذرانند. هرچند این رسم خیلی سخت و محکم نیست اما معمولا بزرگتر ها از محبت، برای بچه ها هدیه و خوراکی می آورند.

 

جشن ها و مراسم سال نو در مکزیک (Mexico)

کشور مکزیک (Mexico) از نظر فرهنگی کشوری غنی محسوب می شود. مکزیکی ها هم در روز یک ژانویه سال نو خود را آغاز می کنند که در این روز سنت های مخصوص خود را دارند. آنها برای تزیینات خانه هایشان در این روز ها از رنگ ها استفاده می کنند و هر رنگ نشانه ای از یکی از خواسته های آن ها برای سال نو است. مثلا تزییناتی که به رنگ قرمز هستند نماد عشق و روابط بهتر هستند. زرد نمادی است برای سال نو لذت بخش تر و شاد تر. رنگ سبز برای بهبود وضع اقتصادی است و رنگ سفید هم نشانه ای از سلامتی است. مکزیکی ها خانه هایشان را با این چهار رنگ تزیین می کنند.

7جشن ها و مراسم سال نو در مکزیک (Mexico)

 

اهالی مکزیک (Mexico) در شب سال نو برای جشن شروع سال نوی مکزیک برنامه ریزی می کنند و آراسته کردن خانه ها بخش مهمی از این برنامه ریزی و آماده شدن برای شروع سال نو است. جدا از رنگ های بسیار، "پان دولچه (Pan dulce)" که معادل آن نان شیرین است، نقش مهمی در سنت های مکزیکی (Mexican) دارد. آن ها "پان دولچه (Pan Dulce)" را در نیمه شب سرو می کنند، درست در لحظه  اتمام سال قدیم. معمولا در آن یک سکه شانس هم می گذارند که زمان سرو، هر کس سکه را  در قسمت خود داشته باشد، معتقدند او خوش شانس ترین فرد در سال آینده است.

جشن ها و مراسم سال نو در مکزیک (Mexico)

2جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

یکی از سنت های مهم مکزیکی ها بازی هایی است که در مراسم سال نو انجام می دهند. این بازی ها بیشتر برای سرگرم کردن مهمان ها است اما به هر حال بازی های جالبی هستند. یکی از این بازی ها به این صورت است که هرکس باید اتفاقات خوب و بد سال کنونی را بنویسند و برای این کار تا قبل از دوازده شب فرصت دارند. راس ساعت  دوازده هر کس باید کاغذ خود را در آتش بیاندازد به نشانه اینکه همه انرژی های منفی سال گذشته را از بین ببرند و اتفاقات جدید را پذیرا باشند.

قبل از سال نو، مکزیکی ها حتما حمام می روند و لباس های خود را می شویند. خانه و وسایل خود را تمیز می کنند. آن ها شام شب سال نو را دیروقت سرو می کنند. شام مرسوم آن ها برای این شب،  ماهی روغن (Codfish) خشک شده و نمک سود شده است که نام آن باکالئو (Bacaleo) است. بعد هم در دوازده ثانیه ای که به ساعت دوازده مانده، دوازده انگور می خورند، هر انگور در یک ثانیه. این دوازده انگور نشانه ای از خوش شانسی برای دوازده ماه سال آینده است. در مکزیکو سیتی (Mexico City) شب سال نو یک فستیوال خیابانی بزرگ برگزار می شود و این در حالی است که در شهر های کوچکتر آتش بازی های کوچک تر و همینطور فستیوال های غذا و رقص برپاست.

3جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

مکزیک هم سنت پوشیدن لباس زیر را دارد. آن ها با انتخاب رنگ لباس های زیرشان آرزوهای سال نوی خود را نشان می دهند. مثلا اگر دختر  به دنبال روابط عاطفی یهتر در سال آینده باشد رنگ قرمز انتخاب می کند و اگر به دنبال بهبود وضع اقتصادی باشد رنگ سبز می پوشد.

مکزیکی ها بعد از شامی که دیروقت و به همراه خانواده سرو می کنند، به سمت مهمانی هایی که یا در خیابان  میدان شهر و یا در خانه های دیگر است می روند. در مکزیک اکثر شهر ها و روستا ها چشن دارند.

4جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

اگر در مکزیکو سیتی (Mexico City) باشید می توانید برای شرکت در جشن به زوکالو (Zocalo) بروید. در نیمه شب آتش بازی ها، ترقه بازی ها و فشفشه روشن کردن ها شروع می شود و مکزیکی ها (Mexican) یکدیگر را در آغوش می گیرند و سال نو را تبریک می گویند.

5جشن ها و مراسم سال نو در برزیل (Brazil)

 

مطلب پیشنهادی: با مراسم سال نو میلادی در کشورهای اروپایی آشنا شوید

 

به این مطلب امتیاز دهید
(2 امتیاز)
مراسم سال نو میلادی در کشورهای امریکای جنوبی - 5.0 out of 5 based on 2 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
کانال تلگرام مپگرد
نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.

کارناوال ها و فستیوال های جهان