کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna) | فعال ترین آتشفشان جهان

کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna) یکی از جاذبه های گردشگری اصلی سیسیلی (Sicily) با سالانه هزاران گردشگر است، یک آتشفشان فعال در ساحل شرقی سیسیلی ، ایتالیا که در منطقه کاتانیا (Catania)، بین مسینا (Messina) و کاتانیا (Catania)، بین حاشیه صفحات همگرای آفریقا و اوراسیا (Eurasian) قرار گرفته است.

بلندترین آتشفشان فعال در اروپا که در حال حاضر 3329 متر (10922 فوت) ارتفاع دارد، اما ارتفاع آن با فوران های قله ای تغییر می کند.

مطلب پیشنهادی: معروفترین دیدنی های ایتالیا را بشناسید 

 

اتنا بلندترین کوه ایتالیا است که در جنوب آلپ قرار گرفته است و محدوده ای به مساحت 1190 کیلومتر مربع و شعاع محیطی 140 کیلومتر را می پوشاند. بنابراین بزرگترین آتشفشان در میان سه آتشفشان فعال ایتالیا به حساب می آید و دو و نیم برابر آتشفشان بزرگ کوه وسویوس (Vesuvius) است. تنها کوه تیدی (Teide) در تنریف (Tenerife) در کل منطقه اروپا-شمال آفریقا از آن بزرگتر است.

کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)

 

در اساطیر یونان، هیولای مرگبار تایفون (Typhon) در زیر این کوه توسط زئوس (Zeus)، خدای تندر و آسمان و خدای خدایان، به دام انداخته می شود. گفته می شود کوره آهنگری هفائستوس (Hephaestus) هم در زیر این کوه قرار گرفته است.

کوه اتنا یکی از فعال ترین آتشفشان های جهان است و تقریبا همیشه در وضعیت فعال است و با توجه به سابقه فعالیت و جمعیت نزدیک آن، توسط سازمان ملل متحد، به عنوان آتشفشان فعال دهه اخیرمشخص شد و در ژوئن (خرداد-تیر) 2013 هم به فهرست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) اضافه شد.

مطلب پیشنهادی: با آثار ثبت شده در یونسکو آشنا شوید 

 

بعد از فوران 1669، در سال 1928 یک جریان گدازه ای بزرگ اولین و تنها باری بود که باعث تلفات جمعیتی از مردم شد. این فوران ابتدا در شمال شرقی اتنا در دوم نوامبر (آبان-آذر) آغاز شد، شکاف های فوران جدید در قسمت های پایین تر آتشفشان باز شد و سومین و شدیدترین این شکاف ها، 4 نوامبر (آبان-آذر) در ارتفاع خیلی پایینی، 1200 متر بالاتر از سطح دریا، در منطقه ای به نام ریپ دلا ناکا (Ripe della Naca) باز شد.

دیگر فوران های بزرگ قرن بیستم در سال های 1949، 1971، 1981، 1983، 1991 و 1993 رخ دادند. در 1971، گدازه ها رصدخانه اتنا (ساخته شده در اواخر قرن 19) را پوشاندند، نخستین نسل اتومبیل های کابلی اتنا را نابود کردند و تهدیدی جدی برای چند روستای کوچک در سمت شرقی اتنا شدند.

در مارس (اسفند-فروردین) 1981 جریان های گدازه ای پر سرعت، به سمت شهر راندازو (Randazzo) در سمت شمال غربی اتنا حرکت کردند، اما شهر جان سالم به در برد. این فوران به فوران سال 1928 که شهر ماسکالی (Mascali) را نابود کرد، خیلی شبیه بود.

مطلب پیشنهادی: معروفترین دیدنی های ایتالیا را بشناسید 

 

راه های دسترسی به کوه آتشفشانی اتنا

اصلی ترین مسیر دسترسی به کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)، از جاده منتهی به پناهگاه ساپینزا (Sapienza) در جنوب دهانه، در ارتفاع 1910 متری قرار دارد که یک پارکینگ بزرگ، چندین بار و یک هتل دارد و نقطه شروع راه کابلی است. از پناهگاه، یک راه کابلی تا ارتفاع 2500 متر می رود که می توانید با وسایل نقلیه زمینی یا پای پیاده تا منطقه تعیین شده دهانه در 2920 متر بروید.

دروازه سعود به اتنا، پناهگاه ساپینزا (Sapienza) در بالای شهر نیکولوسی (Nicolosi) است. شما یا باید با ماشین به آنجا بروید یا در کاتانیا (Catania) سوار اتوبوس شوید تا به آن جا برسید. رانندگی در جاده ای که به کوهستان می رسد، خیلی لذت بخش است و پر از نقاطی است که می توانید توقف کنید و عکس بگیرید. سرویس های اتوبوس خصوصی هم در تائورمینا (Taormina) وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: دیدنی های و راهنمای سفر به ایتالیا 

 

یک سفر تا فونیویا (Funivia) یا گاندولا (gondola) حدود 30 یورو هزینه دارد. از آنجا می توانید پیاده به سمت دریچه ها بروید یا با صرف 30 یوروی دیگر، سوار جیپ با یک راهنما شوید.

این پیاده روی، طولانی و آرام است و به غیر از دسته های گردشگران که بالا می روند، هیچ موجود زنده ای پیدا نمی شود. هر چقدر بالاتر بروید، صخره ها سرخ تر می شوند، نه به خاطر این که داغ تر شوند، بلکه به خاطر اکسیداسیون طبیعی سنگ های معدنی حاوی آهن.

پیاده روی در مسیر کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)
پیاده روی در مسیر کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)

 

حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا به بالا برسید. اگر آمادگی بدنی خیلی خوبی ندارید یا نمی توانید خیلی راه بروید، برای رسیدن به ارتفاعات بالا، وسیله نقلیه انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

مسیر و جاده هر دو در دهانه به پایان می رسند. یک کلبه کوچک آن جا قرار گرفته است. از این جا به بعد همه پیاده می روند.

مطلب پیشنهادی: شهرهای توریستی و مکان های معروف شمال ایتالیا (Italy) 

 

کلبه کوچک در مسیر کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)
کلبه کوچک در مسیر کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)

 

در سفر یک روزه به کوه آتشفشانی اتنا به این موارد نیاز دارید

  • لباس گرم، در ارتفاعات بالا به آن نیاز خواهید داشت.
  • کرم ضد آفتاب، در این ارتفاع، خورشید بی رحم و شدید است.
  • کفش محکم، زمین ناهموار، سنگی و گاهی لغزنده است، کفش کتانی با عاج های خوب مناسب است.
  • عینک آفتابی
  • تنقلات شیرین، برای حفظ انرژی تا ارتفاعات بالا.
  • آب
  • دوربین!

 

اتنا مکانی فوق العاده برای خریدن سوغاتی است

از آهنرباهای یخچال و مجموعه کارد و چنگال گرفته تا بطری های سنگ قرمز آتشین اتنا که همه از سنگ های آتشفشانی ساخته شده اند. قیمت ها در فروشگاه های سوغاتی خیلی منطقی است و انتخاب های زیادی هم وجود دارد.

 

اطلاعات تکميلي

  • آدرس: Castiglione di Sicilia, Province of Catania, Italy
  • نوع جاذبه گردشگری: طبیعت گردی, ماجراجویانه
  • ساعت های بازدید: بدون محدودیت
  • روزهای بازدید: همه روزه
  • هزینه بازدید: ندارد
  • راه های دسترسی: ماشین های محلی, اتوبوس, قطار
به این مطلب امتیاز دهید
(13 امتیاز)
کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna) | فعال ترین آتشفشان جهان - 4.8 out of 5 based on 13 votes

بنر فروشگاه اکسسوری سفر مپگرد 2

فرم خبرنامه
برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین مطالب مپگرد در خبرنامه عضو شوید
سمانه قائدی

بلاگر سفر، متخصص دیجیتال مارکتینگ و SEO

کانال تلگرام مپگرد
153 Via Etna
سیسیلی (Sicilia).
ایتالیا (Italy) ,95100
Contact

اتنا (Etna) بلندترین کوه ایتالیا (Italy) است که در جنوب آلپ (Alps) قرار گرفته است و محدوده ای به مساحت 1190 کیلومتر مربع و شعاع محیطی 140 کیلومتر را می پوشاند. بنابراین بزرگترین آتشفشان در میان سه آتشفشان فعال ایتالیا (Italy) به حساب می آید و دو و نیم برابر آتشفشان بزرگ کوه وسویوس (Vesuvius) است.

نظری داری؟

از پر شدن تمامی موارد ستاره‌دار (*) مطمئن شوید. کد HTML مجاز نیست.